Misteri Tasik Dayang Bunting Masih Belum Ditemui Sedangkan Macam2 Insiden Banyak Berlaku Hingga Mencabutkan Nyawa..

 

Tasik Dayang Bunting merupakan sebuah tasik air tawar yang unik , terletak di Pulau Dayang Bunting , berdekatan dengan Pulau Langkawi, Kedah, Malaysia. Luas tasik ini kira-kira sebesar Kompleks Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Dari jauh, tasik ini berwarna hijau dengan latar belakang bukit batu kapurmenegak tinggi di hadapannya.

Tasik ini digelar Tasik Dayang Bunting kerana terletak di tepi pantai , kira-kira 500 meter dari tepi laut. Jadi airnya tidak bercampur dengan air laut yang masin. Sebuah jeti telah didirikan di gigi pantai dan tangga-tangga dibina bagi memudahkan pelancong datang ke Tasik Dayang Bunting. Di tepi tasik telah dibina pelantar terapung daripada getah dan plastik, dilengkapi dengan gerai jualan cenderamata, bot kayuh kaki, kayak , jaket keselamatan dan lain-lain.

Tahukah Anda Listerine sebenarnya dapat digunakan untuk berbagai penggunaan lainnya. Ikuti tulisan Hafiz Tint di bawah untuk 10 penggunaan Listerine yang dapat Anda coba sendiri di rumah.

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam toilet di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku selalu wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan hal yang sama dan itu memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi penggunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara penggunaan lain Listerine yang dapat korang amalkan.

1. Hilangkan bau busuk pada ketiak

Tuangkan sedikit Listerine pada bola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

2. Hilangkan gatal akibat gigitan serangga

Oleskan sedikit Listerine ke daerah yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ini membantu meringankan iritasi dan menghindari gigitan tadi dari menjadi memar. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak efektif.

3. Membasmi kuman di toilet

Listerine bukan hanya bisa basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di toilet korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental toilet tadi dengan sikat. Kuman mati, toilet korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang senang nak cium toilet tu pula nanti, naya.

4. Membantu hilangkan ketombe

Basahi rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukupnya ke atasnya. Pijat dan usap Listerine tu ke seluruh bagian rambut sampai terasa kedinginannya. Syoknya. Bungkus kepala dengan kain handuk selama 20 menit. Setelah itu, bilas kembali rambut korang. Lebih hemat dari korang bayar treatment for scalp kat salon.

5. Menghilangkan kutu di bulu hewan

Banyak penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu hewan peliharaan mereka. Bisa campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, bisa juga dicampur dengan sampo pemandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm berhamburan lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

6. Membersihkan wajah yang berjerawat

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cobalah korang guna Listerine pula. Oleskan sedikit ke seluruh wajah setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan menyusut dan hilang. Barulah berbeda rupa kau dengan jalan beraspal.

7. Membasmi kuman di sikat gigi

Korang selalu sikat gigi untuk hilangkan kotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau sikat yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendam sikat gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang dapat gunakan tanpa was-was.

8. Bersihkan layar tv atau monitor komputer

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas layar TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala debu dan efek sidik jari akan hilang sekejap. CSI Las Vegas pun takkan berhasil sabitkan korang dengan setiap kasus.

9. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah

Jika korang memang malas nak cuci tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutup tong tersebut dengan menempatkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

10. Meringankan masalah kaki Anda

Tuangkan Listerine ke dalam baskom dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendam kaki korang selama 30 menit ke dalam baskom tersebut. Segala jamur dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sehat. Barulah layak kaki korang tu pakai sepatu Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah mencoba. Kalau tak rajin nak coba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur.

Sumber : infoje

Pelancong juga boleh bermain dengan ikan-ikan keli di dalam kolam ternakan – satu jenis terapi untuk mereka yang kebas dan lenguh-lenguh kaki. Beberapa buah tandas dan wakaf yang sesuai telah dibina bagi kemudahan para pengunjung . Pelancong dinasihatkan mandi di tasik ini dengan menggunakan jaket keselamatan . Kedalaman tasik ini kira-kira 10 meter – jangan terjun sembarangan.

Cerita Rakyat tempatan;

1.Berdasarkan apa yg kita tau dan pengalaman kita di sana…tasik ni dikatakan mempunyai penunggunya kerana pada zaman jepun menjajah Tanah Melayu,ada sorang tentera jepun gatal gi mandi bogel kat tasik tu…tak semena2 tentera tu di sambar oleh buaya putih…dan ada yg percaya jika meminum air tasik ni terutama pasangan yg tidak mempunyai anak mungkin boleh mendapatkan zuriat dgn izin Allah….kedalaman tasik tu mmg tak terkira sbb masa kita terjun dari pelantar,bila kita kat dalam tasik tu…kita jenguk atas rasanya dlm tinggi flat 10 tingkat kita tgk manakala kita tgk bawah,gelap cam tiada penghujung…baru kita tau betapa dlmnya tasik dayang bunting.

2.Menurut cerita orang tua-tua kat langkawi ,Tasik tersebut ialah bahagian kemaluan dayang tersebut.Terdapat sebuah lagi pulau dinegeri Kedah yang hampir sama bentuk dan lagendanya dengan pulau Dayang Bunting iaitu Pulau Bunting di daerah YAN.di bahagian kemaluannya terdapat mata air yang sedikit berbau hancing spt air kencing manusia.di bahagian buah dada pula terdapat mata air yang berwarna sedikit putih spt air susu.memang pelik kedua-dua pulau tersebut.

3.Menurut ahli-ahli ilmu geologi ,Tasik Dayang Bunting terbentuk akibat runtuhan sebuah gua bawah laut yang terdapat di pulau tersebut.Bumbung yang runtuh menyebabkan sebuah tasik terbentuk.Ini berlaku ratusan juta tahun yang lalu..Kemungkinan terdapat pintu gua tersebut di bahagian bawah gua yang terus bersambung dengan laut dan ini menyebabkan airnya terasa sedikit payau dan muncul lagenda yang mengatakan tasik ini mempunyai terowong yang bersambung dengan laut.Sebenarnya apa yang di katakan terowong itu adalah pintu gua yang asal.

4.Sebenarnya air tasik tu mengandungi alkali dari pemendapan batu kapur.Menurut pakar perubatan, paras alkali yang tepat spt yg terkandung dalam air tasik tersebut dapat meninggikan peratus seseorang wanita untuk hamil .Alkali penting dalam proses penghamilan.Jika asid lebih tinggi dari alkali di dalam tubuh seseorang wanita peratus untuk hamil menjadi rendah.Jadi elakkan mengambil minuman bergas.Tapi ramai pengunjung yg bawa balik air tasik ni sebab rasanya ada iras-iras air zam-zam.Mungkin kerana kandungan potasiumnya.

Manakala banyak tragedi yang terjadi;

1.Pelancong Arab Saudi lemas di Tasik Dayang Bunting

LANGKAWI: Percutian sebuah keluarga dari Arab Saudi berakhir tragedi apabila seorang ahli keluarga mereka ditemui lemas di Tasik Dayang Bunting, dekat sini, petang tadi.

Dalam kejadian jam 5.30 petang, mangsa Alahmadi Hussain Fuada, 19, dipercayai tergelincir dan terjatuh ke tasik sedalam 30 meter dari pelantar terapung, lalu lemas.

Ketua Balai Balai Bomba dan Penyelamat Langkawi, Penolong Kanan Penguasa Bomba Yaakob Hassan, berkata remaja lelaki terbabit tiba bersama ahli keluarganya di tasik itu untuk mandi.

Beliau berkata, sebaik tiba di situ, keluarga mangsa dikatakan bergurau senda di atas pelantar terbabit sebelum seorang daripada mereka tergelincir dan terjatuh ke dalam air.

Katanya, pihaknya menerima panggilan daripada orang awam memaklumkan kejadian kira-kira jam 5.39 petang sebelum bergegas ke lokasi kejadian.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, pasukan scuba bomba melakukan selaman dan menemui mayat mangsa pada kedalaman 30 meter sebelum menyerahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

“Mayat kemudian dihantar oleh pihak polis ke Hospital Langkawi untuk bedah siasat,” katanya.

2.Pelancong Taiwan mati lemas di tasik dayang bunting

LANGKAWI: : Hajat seorang lelaki warga Taiwan dan pasangannya untuk menikmati keindahan Tasik Dayang Bunting di Langkawi Kedah, berakhir tragedi apabila dia mati lemas sewaktu berenang di tasik berkenaan, pagi tadi.

Pelancong lelaki terbabit, Chiau Yan Lin, 20, dikatakan telah ke Pulau Dayang Bunting bersama teman wanitanya daripada Pulau Langkawi awal pagi tadi dengan menaiki bot yang dikendalikan oleh sebuah agensi pelancongan.

Menurut Ketua Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Langkawi, Mohamad Zabidi Che Teh, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada pukul 10.28 pagi dan tiba di Tasik Dayang Bunting pada jam 11.50 pagi.

Mayat mangsa ditemui pada dasar tasik di kedalaman kira-kira 10 meter.

Mayat kemudian dibawa ke jeti pekan Kuah untuk diserahkan kepada pihak polis dan kemudian dibawa ke Hospital Langkawi untuk bedah siasat.

Sementara itu, menurut sumber daripada ejen pelancongan, mangsa dikatakan tidak sabar untuk mandi manda di tasik itu dan turun ke tasik itu tanpa meminta kebenaran daripada mereka dan tanpa memakai jaket keselamatan.

Tasik Dayang Bunting merupakan tasik air tawar yang sering menjadi tumpuan pelancong asing di Langkawi.

Jarak perjalanan dengan menaiki bot ke Pulau Dayang Bunting daripada jeti Kuah mengambil masa kira-kira 30 minit.

3.Video : tragedi raya kedua Tasik Dayang bunting.

Hajat remaja lelaki untuk menikmati keindahan Tasik Dayang Bunting, Langkawi, bersama tiga rakannya berakhir tragedi apabila dia lemas ketika berenang di tasik berkenaan, hari ini.

Mayat mangsa, Azhar Zaidi, 15, dari Kampung Belanga Pechah, Mukim Kuah di Langkawi, ditemui anggota bomba pada dasar tasik di kedalaman kira-kira 10 meter.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Langkawi, Mohd Hisham Ibrahim, berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada 1.31 tengah hari dan tiba di Tasik Dayang Bunting pada 2.10 petang.

Kejadian Depan Mata

Demi Allah apa yg sy ceritakan ni adalah kisah benar untuk dijadikan iktibar untuk pelancong2 atau mereka yg bakal melancong ke Pulau Dayang Bunting, Langkawj. Hari ni jam 12 lebih td brlaku kejadian depan mata sy dan beberapa saksi yg lain seorang budak sekitar 15-16 tahun lemas di Tasik Dayang Bunting sebelum perlahan2 ditarik hingga ke dasar. Waktu kejadian kami ingat dia hanya main2 sebab tak menjerit minta tolong tapi kami dan beberapa saksi lain yg sempat melihat bdk tersebut, sempat meminta bantuan orang2 sekeliling dan penyelamat untuk membantu sehingga lah penyelamat2 lain muncul .

Biasanya Anda tahu ke bacaan suhu anak demam? Ok, macam mana pula cara Anda mandikan anak? Gunakan air hangat atau belasah je dengan air dingin? Nak tahu jawaban lengkap dan cara yang benar, lihat kemitraan dari Dokter Abdul Rahim Nor ini …

“Dokter, bisa tak anak saya mandi ketika demam? ”

Pertanyaan di atas banyak disoal oleh pasien ketika saya merawat pasien di klinik. Saya rasa adalah tanggung jawab saya memberikan penjelasan di bawah agar anak bangsa saya pandai menjaga anak ketika mereka demam. InshaAllah. Jangan pengaruh orang keliling, tetapi saya berharap Anda bertindak dengan ada ilmu dan amal cara yang benar. Okay?

1. APA ITU DEMAM?

Demam adalah naiknya suhu tubuh dari suhu normal 36-37.5’C yaitu lebih 37.5’C. Demam sebagai pertahanan tubuh si bayi jika ada serangan bakteri / virus. Ketika ini, suhu badan naik otomatis sebab si comel sedang bergusti sendiri melawan infeksi itu.

Itulah kita sebagai orangtua relax sajalah jika bayi itu tetap aktif bermain, minum dan makannya okay . Tak perlu berikan obat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami.

2. CARA MENURUNKAN SUHU TUBUH BADAN BILA DEMAM

A) Gunakan kain handuk kecil yang dibasahi dengan air hangat suam (Tapid Sponging) lalu diletakkan di dahi, perut, leher, ketiak dan dengkul . Air hangat suam ini dapat membantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori-pori dan memudahkan mengeluarkan suhu panas dari dalam tubuh.

B) Adalah sebuah kesalahan jika Anda:

Menggunakan air dingin, air es atau ketul ais sebab hal ini bukannya menurunkan suhu tubuh badan tetapi meningkatkan suhu tubuh karena iar dingin menyebabkan pembuluh darah di kulit mengerut sehingga panas dibawa darah ke kulit , terhalang.

Apalagi bila demam ada yang suruh mandikan anak dengan air dingin. Kasihan si anak lagi menggigil serta lagi naiklah demamnya. Kalau nak buat ekspirimen, jika kita orang tua demam, mencoba terus pergi mandi air dingin. Pijak lantai kamar mandi pun dah gemetar. Apatah lagi nak mandi air dingin ?! Kalau panci panas dicuci poun akan berasap. Biar panci itu dingin terlebih dahulu, baru basuhkan. Bukan?

3. BERSELIMUT KETIKA DEMAM

Hindari menyelimuti si comel yang demam atau memakaikan baju yang tebal seperti jaket atau pakaian ketat yang dapat meningkatkan suhu tubuh. Sebaiknya gunakan pakaian yang tipis dan longgar, yang dapat menyerap keringat sehingga suhu tubuh si comel menurun ke tingkat normal

4. KERAP MINUM AIR

Demam paksa tubuh mengeluarkan cairan lebih banyak seperti keringat dan kencing. Maka rajin-rajinlah menyusu atau beri air yang banyak kepada bayi Anda untuk menghindari dehidrasi. Lagi banyak cairan diberi, maka lagi banyaklah cairan yang keluar melalui urin yang juga menolong menurunkan suhu badan yang panas.

5. JANGAN GUNA AIR DINGIN!

Kalau nak dimandikan juga bayi / anak-anak yang panas, dibolehkan tetapi air yang digunakan haruslah air yang hangat suam. Jangan gunakan air dingin. Dengan begitu, tubuh menjadi segar dan nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dengan kain handuk dan terus cepat tutup badan dengan pakaian.

6. TAK PERLU MAKAN OBAT JIKA ANAK MASIH AKTIF

Anak tidak harus makan obat jika demam tapi bisa makan, minum seperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dengan air hangat suam. Obat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dari 38’C.

Kalau bayi / anak Anda demam berkepanjangan lebih dari dua hari, terlihat lesu, kehilangan nafsu makan minum, panas kejang, susah bernapas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, diare, ini tanda infeksi kuman / virus yang tubuh bayi tidak mampu melawan. Segeralah bawa bayi / anak dokter. Dokter akan siasat penyebab panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan.

Saran saya, segera rawat demam anak anak. Elakkannya dari menjadi kejang panas tarik “Fibrile Fit”.

Sumber:  infoje

Biasanya Anda tahu ke bacaan suhu anak demam? Ok, macam mana pula cara Anda mandikan anak? Gunakan air hangat atau belasah je dengan air dingin? Nak tahu jawaban lengkap dan cara yang benar, lihat kemitraan dari Dokter Abdul Rahim Nor ini …

“Dokter, bisa tak anak saya mandi ketika demam? ”

Pertanyaan di atas banyak disoal oleh pasien ketika saya merawat pasien di klinik. Saya rasa adalah tanggung jawab saya memberikan penjelasan di bawah agar anak bangsa saya pandai menjaga anak ketika mereka demam. InshaAllah. Jangan pengaruh orang keliling, tetapi saya berharap Anda bertindak dengan ada ilmu dan amal cara yang benar. Okay?

1. APA ITU DEMAM?

Demam adalah naiknya suhu tubuh dari suhu normal 36-37.5’C yaitu lebih 37.5’C. Demam sebagai pertahanan tubuh si bayi jika ada serangan bakteri / virus. Ketika ini, suhu badan naik otomatis sebab si comel sedang bergusti sendiri melawan infeksi itu.

Itulah kita sebagai orangtua relax sajalah jika bayi itu tetap aktif bermain, minum dan makannya okay . Tak perlu berikan obat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami.

2. CARA MENURUNKAN SUHU TUBUH BADAN BILA DEMAM

A) Gunakan kain handuk kecil yang dibasahi dengan air hangat suam (Tapid Sponging) lalu diletakkan di dahi, perut, leher, ketiak dan dengkul . Air hangat suam ini dapat membantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori-pori dan memudahkan mengeluarkan suhu panas dari dalam tubuh.

B) Adalah sebuah kesalahan jika Anda:

Menggunakan air dingin, air es atau ketul ais sebab hal ini bukannya menurunkan suhu tubuh badan tetapi meningkatkan suhu tubuh karena iar dingin menyebabkan pembuluh darah di kulit mengerut sehingga panas dibawa darah ke kulit , terhalang.

Apalagi bila demam ada yang suruh mandikan anak dengan air dingin. Kasihan si anak lagi menggigil serta lagi naiklah demamnya. Kalau nak buat ekspirimen, jika kita orang tua demam, mencoba terus pergi mandi air dingin. Pijak lantai kamar mandi pun dah gemetar. Apatah lagi nak mandi air dingin ?! Kalau panci panas dicuci poun akan berasap. Biar panci itu dingin terlebih dahulu, baru basuhkan. Bukan?

3. BERSELIMUT KETIKA DEMAM

Hindari menyelimuti si comel yang demam atau memakaikan baju yang tebal seperti jaket atau pakaian ketat yang dapat meningkatkan suhu tubuh. Sebaiknya gunakan pakaian yang tipis dan longgar, yang dapat menyerap keringat sehingga suhu tubuh si comel menurun ke tingkat normal

4. KERAP MINUM AIR

Demam paksa tubuh mengeluarkan cairan lebih banyak seperti keringat dan kencing. Maka rajin-rajinlah menyusu atau beri air yang banyak kepada bayi Anda untuk menghindari dehidrasi. Lagi banyak cairan diberi, maka lagi banyaklah cairan yang keluar melalui urin yang juga menolong menurunkan suhu badan yang panas.

5. JANGAN GUNA AIR DINGIN!

Kalau nak dimandikan juga bayi / anak-anak yang panas, dibolehkan tetapi air yang digunakan haruslah air yang hangat suam. Jangan gunakan air dingin. Dengan begitu, tubuh menjadi segar dan nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dengan kain handuk dan terus cepat tutup badan dengan pakaian.

6. TAK PERLU MAKAN OBAT JIKA ANAK MASIH AKTIF

Anak tidak harus makan obat jika demam tapi bisa makan, minum seperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dengan air hangat suam. Obat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dari 38’C.

Kalau bayi / anak Anda demam berkepanjangan lebih dari dua hari, terlihat lesu, kehilangan nafsu makan minum, panas kejang, susah bernapas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, diare, ini tanda infeksi kuman / virus yang tubuh bayi tidak mampu melawan. Segeralah bawa bayi / anak dokter. Dokter akan siasat penyebab panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan.

Saran saya, segera rawat demam anak anak. Elakkannya dari menjadi kejang panas tarik “Fibrile Fit”.

Sumber:  infoje

Pengajaran kepada pelancong lain supaya memakai life jacket tapi apa yg sy lihat disini , jacket yg dikenakan caj rm5 kemungkinan menjadi faktor ramai pelancong yg hadir ke tasik tersebut tidak memakai life jacket sedangkan kedalaman tasik Dayang Bunting di Pulau tersebut sedalam 14 meter dan kejadian “tasik yg memakan org” bukan baru jadi harini . Dikatakan setiap tahun akan ada yg ditelan ke Tasik Lagenda tersebut. Tiada pihak yg harus dipersalahkan cuma diri kita sendiri mesti alert sebab kejadian sebelum ni pun seorang orang arab “ditelan” juga hanya kerana tergelincir . Sentiasa lah memakai life jacket walaupun kita tiada niat ingin terjun ke Tasik Lagenda tersebut. Paparan video selepas kejadian akan sy share kan sekali. Mohon share supaya jd iktibar dan peringatan kepada orang lain – Encik Bukatter

Sumber : infoketatsendatpadat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *